Dient de bedrijfskleding het doel wel echt?
Van ondernemen wist ik nog niet veel natuurlijk, maar ik heb inmiddels wel zo’n vijftien jaar ervaring opgedaan in de horeca en dus zat het wat dat aspect betreft echt wel goed. Je moet niet vergeten dat ervaring het meeste is wat telt, want ik heb zowel de goede als de slechte dingen meegemaakt in die vijftien jaar en hoewel ik nog nooit eerder een eigen zaak heb gehad, heb ik wel van dichtbij meegemaakt wat de implicaties van bepaalde beslissingen zijn. En dat soort dingen heeft me wel echt doen inzien waarop te letten bij het maken van beslissingen, waar ik het zwaartepunt aan moet geven. Laat ik eens een voorbeeld geven om het een en ander toe te lichten. Gelijk springt in mijn hoofd het idee van de bedrijfskleding op, waar ik natuurlijk in mijn carrière al meerdere malen mee te maken heb gehad. Soms was die kleding bijvoorbeeld ronduit onhandig, terwijl het eigenlijk bedoeld zou moeten zijn je functie te ondersteunen – soms vraag je je af in welke zin het bedoeld kan zijn die functie te ondersteunen, aangezien het alleen maar in de weg zit. Sommige bedrijfskleding kan bijvoorbeeld niet goed ademen en dat is vrij lastig, aangezien je geheel astmatisch en rood aangelopen je gasten niet erg goed te woord kunt staan natuurlijk. Het materiaal is dus erg belangrijk maar ook de maten, eigenlijk moet je een kledingstuk hebben dat door meerdere mensen te dragen is, wat je gemakkelijk in breedte of lengte herstellen kunt, zoals een sloof natuurlijk. Zo zie je maar weer dat je bij bedrijfskleding altijd moet kijken of het het doel wel echt dient. En het moet ook nog eens mooi en chique staan om je zaak een speciaal tintje te geven!